De Finse glasfabriek Iittala begon in 1881 in het gelijknamige dorp in het zuiden van Finland. De fabriek is vandaag de dag nog steeds in gebruik en het is gemakkelijk voor te stellen hoe het erfgoed en de basis van het Finse glasdesign voortleeft in de muren. De geest van vakmanschap heeft de glasblazerij nooit verlaten. Hoewel de collecties in de loop der tijd zijn uitgebreid met keramiek, staal en textiel, ligt het hart van Iittala nog steeds in glas. De commerciële doorbraak van Iittala kwam met de opkomst van het functionalisme en de genialiteit van pioniers als Alvar en Aino Aalto, Kaj Franck en Tapio Wirkkala. Iittala's nieuwe identiteit is een viering van hun oorsprong met inspiratie rechtstreeks uit de archieven:
"Toen ik in mijn functie begon, leidde mijn intuïtie me direct naar de archieven. Ik las veel over de geschiedenis van Iittala en verdiepte me in de verhalen achter de designiconen. Het werd duidelijk dat de fundamentele geest van het merk deze experimentele, energieke en gedurfde benadering van design en cultuur was. De nauwe samenwerking tussen ontwerpers, kunstenaars en ambachtslieden creëerde de unieke en originele ontwerptaal die we nu associëren met Iittala en Fins design in het algemeen," zegt Janni Vepsäläinen, de naam achter het nieuwe Iittala, die in 2023 begon als de nieuwe Creative Director.
Janni Vepsäläinen is sinds 2023 creatief directeur bij Iittala en is de naam achter het nieuwe Iittala.
Als rood geel wordt, zet de gewoonte in je plotseling overal vraagtekens bij. Wat is Iittala zonder het rode symbool? Als de eerste schok eenmaal is weggeëbd, wordt het heel duidelijk dat Iittala nog steeds is wat het altijd is geweest - meesters in Fins glas die al sinds 1881 pioniers zijn op het gebied van glasproductie.
Alleen in een iets gedurfdere verpakking. Iittala benadrukt haar erfgoed zelfs nog duidelijker.
Er is een zekere moed voor nodig om een geliefd icoon, dat zo verankerd is in de publieke opinie, volledig op de schop te nemen. Het is precies met deze durf dat Iittala 2.0 vorm krijgt. Vergeet het rode symbool, het middelpunt van het nieuwe Iittala is een verfrissende mix van vakmanschap en de volgende generatie glasdesign.
"Fireyellow, zoals we het [de kleur van het nieuwe logo] hebben genoemd, is de kleur van gesmolten glas wanneer het de oven verlaat, klaar om in een nieuwe vorm te worden gegoten. De kleur staat voor vreugde, energie en creativiteit. Welke andere kleur kan beter passen bij een energiek merk als Iittala?" roept Janni uit bij het bespreken van de nieuwe visuele identiteit.
Janni Vepsäläinen heeft een solide achtergrond in de modewereld waar ze heeft gewerkt voor Alexander McQueen, Givenchy, Simone Rocha en The Row. Ze zit ook achter het nu virale gebreide vest voor JW Anderson dat werd gedragen door Harry Styles en duizenden inspireerde om hun eigen vest te breien tijdens de pandemie.
Voor mij is Iittala een enigszins revolutionaire kracht in de creatieve industrie. Onze meest iconische ontwerpen balanceren tussen avant-garde en mainstream en dat is voor mij de sweet spot, zegt Janni.
De invloed die de mode-industrie heeft gehad op het nieuwe Iittala is duidelijk te zien. Plotseling kijken we met nieuwe ogen naar dierbare favorieten zoals Kastehelmi en de Savoy vaas, terwijl we kennismaken met nieuwe productlijnen die de creativiteit en durf blijven vertegenwoordigen die Iitala altijd heeft gekenmerkt. Wat kunnen we in de toekomst nog meer van Iittala verwachten?
Verwacht het onverwachte, zegt Janni.
"De kern van Iittala is een licht avant-gardistisch en bijna rebels ontwerpethos. De meest unieke designklassiekers zijn geboren uit experiment en verkenning. We willen doorgaan op deze weg en een gedurfde en vooruitstrevende designgrootmacht zijn die niet bang is om de status quo uit te dagen. Dit betekent creativiteit op de eerste plaats zetten en de grenzen van handgemaakte materialen verleggen. We zullen blijven samenwerken met creatieven, kunstenaars en merken die hetzelfde ethos delen. We willen niet alleen producten creëren maar ook culturele ervaringen en gesprekken Iittala is een creatief universum," vervolgt Janni.
Het hart van deze millennial-schrijver wil zeggen dat het nieuwe Iittala cool is, iemand met wie je wilt "optrekken". De TikTok-generatie zal met hun ogen rollen bij deze analogie, maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het nieuwe Iittala voor elk wat wils biedt. Hun creatieve universum is precies dat, een universum van mogelijkheden en eindeloze exploratie - maar bovenal een universum van Scandinavisch vakmanschap dat sinds 1881 een pijler is van hoe Scandinavisch design in de wereld wordt gezien. Iittala was en is een oerkracht van mooi design dat de normen uitdaagt en de grenzen verlegt. Gefundeerd in vakmanschap.
"Ik denk dat het voor ons mensen ook natuurlijk is om schoonheid te zoeken in het handgemaakte. We verlangen naar echte ervaringen. Glasblazen vereist dat je in het moment bent en je alleen concentreert op het gesmolten materiaal waaraan gewerkt wordt. Het is een magisch moment!" concludeerd Janni.
Fotografie: Iittala