GRATIS VERZENDING VANAF € 69
30 DAGEN RETOURBELEID
SNELLE LEVERING
Medeoprichter en creatief directeur duo Mette & Rolf Hay
Opgericht in Denemarken in 2002 was Hay op zoek naar nieuwe en innovatieve manieren om te voldoen aan de veranderende behoeften van de moderne wereld. Toegewijd aan het idee dat geweldig design ieders recht is, stelden medeoprichters en creatief directeuren Mette en Rolf Hay zich tot doel om "eigentijdse meubels, verlichting en accessoires voor het moderne leven te creëren met een aantal van 's werelds meest getalenteerde, nieuwsgierige en moedige ontwerpers", aldus Mette, maar er was één cruciaal verschil - het prijspunt moest toegankelijker zijn dan de industrienormen.
In de kern heeft HAY er altijd naar gestreefd om goed design toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek en onze missie is vandaag de dag nog steeds onveranderd.
Het is deze filosofie die HAY onderscheidt van andere designmerken, het is een houding waardoor HAY bijzonder uitnodigend aanvoelt en de producten, nou ja, ze spreken voor zich.
HAY's ontwerpfilosofie strekt zich uit tot het creëren van producten voor de steeds veranderende behoeften van het dagelijks leven. Evolutie is vaak subtiel en nauwelijks merkbaar, maar de afgelopen jaren hebben veel veranderingen teweeggebracht in de manier waarop we onze leefruimtes gebruiken.
"Toen we 20 jaar geleden met HAY begonnen, wilden we de kloof tussen thuis en werk overbruggen in de zin dat we producten wilden maken die in beide omgevingen zouden werken. Dit was een deel van wat HAY vanaf het begin is geweest, en nu mensen meer dan ooit thuiswerken, is dit vandaag de dag nog relevanter" zegt Mette.
Dit gevoel wordt kristalhelder als we een kijkje nemen in het assortiment van HAY. De producten zijn eclectisch en gevarieerd, van de felgekleurde kratten om je belangrijke documenten in op te bergen tot de Franse pers voor je ochtendkoffie. Van banken tot prullenbakken, er zijn geen producten die de HAY ontwerpers niet kunnen herontwerpen.
Mette is verantwoordelijk voor de accessoirecollectie van het bedrijf. Een van de eerste accessoires die het bedrijf produceerde was het Kaleido Dienblad in samenwerking met de Zweedse ontwerpster Clara von Zweigbergk zegt ze.
[De Kaleido Tray] was een product dat alles had: het HAY DNA. Het is kleurrijk, speels, mooi en nuttig.
"De veelzijdigheid van het dienblad betekent dat het kan worden gebruikt als dienblad voor sieraden, bureauaccessoires of gewoon als decoratie." Zegt Mette. "Vandaag de dag is het Kaleido dienblad nog net zo populair als toen het werd uitgebracht en we zijn blij dat we het onlangs hebben uitgebracht in een reeks nieuwe kleuren. Wij geloven dat een goed ontwerp de tand des tijds doorstaat en dat is precies wat de Kaleido Tray heeft gedaan", vervolgt ze. We zien deze benadering van aloude ontwerpen terug in een groot deel van het assortiment van HAY, de collecties voelen aan als een modern eerbetoon aan de grote designtijdperken.
HAY heeft een collectief van enkele van 's werelds meest vooraanstaande ontwerpers, die inspiratie halen uit kunst, architectuur en mode om hun unieke collecties te creëren.
We hebben geen blauwdruk voor hoe ons ontwerpproces bij HAY eruitziet en dat willen we graag zo houden, zodat onze collecties zich organisch kunnen ontwikkelen, zegt Mette.
Kleur is emblematisch geworden voor HAY, maar het is zeker niet alomtegenwoordig in het hele assortiment. "Wanneer we aan een collectie werken, passen we kleur zorgvuldig toe - elk product wordt op zichzelf beschouwd en krijgt een specifieke kleur", zegt ze.
"In sommige gevallen begint het met een ontmoeting, soms met een briefing en soms door een gelukkige toevallige ontmoeting..." gaat ze verder. HAY's filosofie is gebaseerd op het uitgangspunt om producten te creëren waar hun klanten het meest behoefte aan hebben, maar die ook origineel en zeker mooi zijn. Dit organische ontwerpproces geeft hen de vrijheid om precies dit te doen.
Het HAY-assortiment is een caleidoscoop van kleur, speelse vormen en verschillende texturen. HAY's ontwerpen hebben een tactiel element, de producten zijn uitnodigend en moedigen de bewonderaar aan om ze op te pakken, om te draaien en elk aspect te ervaren. Er gaat een bepaalde openheid uit van het plaatsen van voorwerpen in je huis die erom smeken om opgepakt en mee gespeeld te worden, maar wat betekent een welkom thuis voor HAY?
"Er zijn zoveel factoren die bijdragen aan een gastvrij huis, maar het belangrijkste is persoonlijkheid. Natuurlijk is kleur in een huis heel belangrijk voor mij. Ik denk dat als je kunt zien hoe mensen in de loop der tijd een verscheidenheid aan voorwerpen en meubels in hun ruimte hebben verzameld en toegevoegd, dit van een huis een thuis maakt." Zegt Mette.
Kleur kan een huis dus gezelliger maken, maar normaal gesproken schreeuwt Scandinavisch interieurdesign geen kleur uit. De tijden veranderen echter en dit voorjaar draait het bijvoorbeeld allemaal om pastelkleuren. HAY is zeker een van de meest kleurrijke en speelse Scandinavische designmerken die er zijn. Mette heeft wat advies voor ons om wat meer kleur in ons leven te brengen:
Ik zou altijd zeggen: Kies gewoon wat je leuk vindt. Persoonlijkheid geeft kleur.
HAY's benadering van design is uniek. Van de zorgvuldig samengestelde kleurenschaal tot de alledaagse voorwerpen die hen inspireren. Hun ontwerpfilosofie is voelbaar in het hele assortiment, maar wat vooral opvalt is de passie en connectie die ze hebben met de voorwerpen die ze ontwerpen. Het is deze passie voor design en innovatie die de sleutel vormt tot de wereld van HAY.