GRATIS VERZENDING VANAF € 69
30 DAGEN RETOURBELEID
SNELLE LEVERING
Byon is het Zweedse merk dat de afgelopen jaren steeds meer aandacht heeft gekregen in de designwereld. Met een speelse kijk op kleur, vorm en producten die keer op keer verrassen, is het een merk geworden dat bij elke nieuwe collectie onze aandacht weet te trekken. Dit is een merk dat buiten de gebaande paden denkt en met zijn vele invloeden een eigen universum heeft gecreëerd, gevuld met kleur- en vormplezier waar iedereen welkom is.
"We zeggen vaak dat Byon een 'internationaal merk uit Zweden' is. Veel mensen praten over Scandinavisch design en dat vinden we geweldig, maar we vinden het ook heerlijk om de Zuid-Europese sfeer in kleur en vorm te integreren," vertelt Beatrice Lindgren, Creative Director.
"De visie is altijd dezelfde geweest: doen wat niemand anders doet met kleur, speelsheid en onverwachte producten," legt Beatrice uit, die met grote passie de reis van het merk beschrijft, van een klein groothandelsbedrijf tot een bloeiend designmerk met klanten over de hele wereld.
Tegenwoordig staat Byon bekend om zijn statement-details en weet het bij elke nieuwe collectie veel aandacht te trekken met unieke producten die verrassende details, nieuwe kleurcombinaties en tactiele materialen bieden. Maar de echte doorbraak begon met de controversiële cheetah-vaas.
De Cheetah-vaas was het keerpunt voor Byon. Het veroorzaakte meteen veel reacties en mijn collega's dachten eerst dat het een grapje was, vertelt Beatrice lachend.
We hebben er echter toch op ingezet en ik zou zeggen dat dit de start was van onze merkreis en de successen die daarna volgden, vervolgt Beatrice.
Sindsdien zijn er vele successen bijgekomen, zoals het Pompom-kussen, de Calore-lantaarns en de Shell-serie.
Voor Byon is het belangrijk dat je huis jouw persoonlijkheid weerspiegelt, dat het duidelijk laat zien wie er woont en wat diegene leuk vindt – en dat kan je vertellen door middel van details. Statement-details zijn een beetje het handelsmerk van het merk geworden en het is altijd spannend om te zien welke nieuwe "cheeta" verrassing er als volgende verschijnt. Achter elke collectie en ontwerp schuilt een grondige inspanning die in de eigen studio plaatsvindt.
"Wij zijn een klein, geweldig team dat nauw samenwerkt in onze studio. We hebben ervoor gekozen om veel zelfstandig te werken om de rode draad te vinden in wat we willen doen," legt Beatrice uit.
"Voor elke nieuwe seizoen beginnen we altijd met het bepalen van de kleuren. Het is niet altijd een geheel nieuwe kleurenpalet, maar we werken altijd met onze iconische kleuren zoals kobaltblauw "power blue", en vervolgens het rood, groen, en een neutrale basis van wit, beige en zwart, die op veel van onze producten voorkomen. Voor elke nieuwe collectie werken we meestal met één of soms twee seizoenskleuren die we extra benadrukken en die zichtbaar zijn in onze materialen," vervolgt Beatrice.
"Een ander belangrijk deel van ons ontwerpproces is het verzamelen van inspiratie. Aangezien ik zelf uit de modewereld kom, zijn veel van onze producten geïnspireerd door die sector, zowel qua kleuren als vormen."
"Een grote inspiratiebron voor onze producten, die ik denk dat velen kunnen zien, is het Zuid-Europese en de architectuur die bijvoorbeeld in Italië te vinden is. We hebben kaarsenstandaards die geïnspireerd zijn door Romeinse zuilen, schelpen en citroenen. Veel van die inspiratie krijgen mijn collega Josefin Låstbom, Purchasing Manager, en ikzelf door reizen, en er zit een grote passie achter alles wat we doen."
"Wat betreft statement pieces of "eye catchers", zoals wij het zelf noemen, brengen we vaak één of twee per collectie uit, samen met andere nieuwigheden en ons kernassortiment. Maar zelfs als het opvallende producten zijn, hebben we altijd het idee dat deze in het assortiment kunnen blijven bestaan."
"Hetzelfde geldt voor de kleuren; als je een nieuw item koopt, kun je er zeker van zijn dat het kan worden gecombineerd met iets uit eerdere collecties."
In een huis dat jouw persoonlijkheid weerspiegelt, moet ook ruimte zijn om de traditionele normen uit te dagen, zoals het vervangen van de vrijdagse boeket door een feestelijke maandagsboeket of het combineren van onverwachte kleuren. Voor Byon zijn alle manieren goed en hun producten brengen plezier en moed om je huis op verschillende manieren uit te drukken en emoties te laten leven.
"We praten veel over hoe je een deel moet voelen van Byon’s wereld, waar alles mag en je buiten de gebaande paden kunt treden," legt Beatrice uit.
"Zelf kan ik helemaal opgaan in nieuwe kleurencombinaties die ik nog nooit eerder heb gezien en ik wil graag dat mensen voelen dat niets fout is. Smaragdgroen en rood zijn een magische combinatie voor de herfst," lacht Beatrice.
"Byon draait ook veel om feest in het dagelijks leven, zoals het mooi dekken van de tafel door te investeren in een mooie tafelkleed en fijne servetten. Ze kunnen in de wasmachine, dus waarom alleen mooi dekken voor het weekend en feesten?"
"Denk een beetje aan restaurantgevoel bij het dekken van de tafel. Met veel kommen en kleine schaaltjes wordt de dagelijkse tafelsetting meteen een stuk leuker, precies zoals restaurants proberen een thuisgevoel te creëren," legt Beatrice uit.
"Bewaar de bloemen niet alleen voor vrijdag, koop ook een maandagsboeket waar je de hele week van kunt genieten."
Byon is het merk zonder regels, dat met plezier en passie kleuren biedt om verliefd op te worden, details die onze blik vangen en een huis waar de alledaagse momenten worden omgetoverd tot feesten. Elke nieuwe collectie is als dat pakketje dat je met nieuwsgierige vingers gretig wilt openen, vol verrassingen en altijd met een garantie voor vreugde. Wat zit er in het pakket voor de herfstcollectie van dit jaar en welke toekomstige trends voorspelt het merk?
"We zullen veel 'love and passion' bieden, want het collectiethema voor de herfst heet 'Fall in love with Byon'," zegt Beatrice en glimlacht.
"We zien vooral veel liefde en passie in de vorm van zorg voor elkaar, maar het gaat ook een beetje om 'power', wat veel naar voren komt in de rode tinten van de collectie. De rode kleur kan schattig zijn in een hart, gepassioneerd in de hitte, maar ook kracht uitstralen, en dat willen we inspireren."
"We zien ook veel gekleurd glas, zoals de Opacity-serie, die die mysterieuze uitstraling geeft die je krijgt wanneer je uit gekleurde glazen drinkt," legt Beatrice uit.
"Kunstglas zoals de grote Corallo-vaas, waarbij je de structuur en vorm kunt voelen; handgeblazen, heel solide en zwaar."
"We blijven geloven in feestelijkheden, het aanmoedigen van feest en dagelijks luxe."
En wat kunnen we verwachten van de toekomst voor Byon?
"Ik denk dat we in de toekomst wat meer internationaal zichtbaar zullen zijn, meer in ons element. We zullen waarschijnlijk nog meer kleur, vorm en onverwachte objecten zien, maar vooral zullen we op allerlei manieren veel meer van onszelf laten zien", sluit Beatrice met een glimlach af.